در این مقاله قصد دارم دلیل اهمیت نظرات آنلاین کاربران را برای سایت های مختلف شرح دهم. سپس، به تکنیک های استفاده صحیح از نظرات بپردازم. با ما همراه باشید که با شما کار داریم:
1. نظرات کاربران باعث ایجاد تأیید اجتماعی (Social proof) می شود
برای شما نمیدانم، ولی برای من بارها این اتفاق افتاده است که؛ بعد از پرو کردن لباس در بوتیک، متوجه شدهام علاقهای به خرید آن ندارم. اما دقیقا زمانی که قصد داشتم فروشگاه را ترک کنم، با نظرات مثبت فروشندگان و جملاتی مثل «خودم هم از این لباس دارم، برای داداشم هم از همین خریدم و..» روبرو شدهام، و در نهایت متقاعد شدهام که آن لباس را بخرم.
تأیید اجتماعی یا سوشال پروف، زمانی اتفاق میافتد که ما متوجه شویم افراد دیگری هم قبل از ما، این کار را انجام دادهاند یا آن محصول خاص را استفاده کردهاند. بهاین ترتیب، ما نیز با قطعیت بیشتر، همان تصمیم را میگیریم. برای اینکه اطلاعات خوب و کاملی دربارۀ این موضوع پیدا کنید، پیشنهاد میکنم مقاله «تأثیرات تایید اجتماعی» را مطالعه کنید
بنابراین اولین موضوعی که باعث افزایش اهمیت نظرات آنلاین در بستر اینترنت میشود، تأثیری است که آنها از طریق تأیید اجتماعی روی ذهن ما میگذارند و باعث میشوند تصمیممان را با خیال راحتتری قطعی کنیم.
2. نظرات کاربران تأثیر مثبتی روی سئوی سایت دارد
نظرات کاربران در سایت، علاوه بر کمک به کاربران، موردپسند گوگل هم است. موتورهای جستجو وقتی میبینند زیر محصول یا پست شما تعداد نظرات زیادی ثبت شده، متوجه میشود که نرخ تعامل بالایی در صفحه سایت شما شده است و کاربران در درگیر خود کرده است. بهاین ترتیب سئوی سایت شما بهبود پیدا میکند.
یک نکته: نظرات کاربران علاوه بر سایت، در شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام هم بسیار مؤثر است؛ به این شکل که الگوریتمهای اینستاگرام با دیدن نرخ تعامل بالای کاربران، پستهای شما را در صفحه اکسپلور یا سرچ نشان میدهد. به این ترتیب، توسط افراد بیشتری دیده میشوید. پیشنهاد میکنیم، مقالۀ «10+1 فوت و فن برای افزایش فروش در اینستاگرام» را مطالعه کنید.
شاید بارها در وب با مقالاتی روبرو شدهاید که نهایتا 500 کلمه دارند؛ اما بالاتر از مقالات چند هزار کلمهای، در رتبه یک گوگل جا خوش کردهاند! به نظر شما چه چیزی باعث میشود که این مقاله، رتبه یک گوگل را به خودش اختصاص دهد؟
یکی از نکات تأثیر گذار روی سئو سایت شما، همین نظرات کاربران هستند. (البته عوامل دیگری هم قطعا دخیل بوده است.)
3. نظرات آنلاین کاربران نام شما را فراگیر میکند
در گوگل، عباراتی مثل این را جستجو کنید: بهترین سایتهای ایمیل مارکتینگ، بهترین افزونههای پاپ آپ، بهترین برند لوازم آرایشی و خیلی از موارد دیگر.
چه میبینید؟ یا سایتهایی را میبینید که در مورد بهترینها نوشتهاند یا انجمنهایی که در آن، کاربران بهترینها را به یکدیگر معرفی میکنند. این نتیجه نظرات آنلاین است که باعث شده نام یک برند در زمینه لوازم آرایشی، در مقابل دید هزاران مخاطب صفحات وب قرار بگیرد.
و این معجزه نظرات است که باعث میشود اسم شما در ذهن مخاطبان، به عنوان یک برند با خدمات فوق العاده یا یک سایت با محصولات بیکیفیت ماندگار شود. اینکه کدام باشید؛ انتخاب شماست.
اجازه دهید یک مثال بزنم: برندی مثل huawei دقیقا در نقطه اوج موفقیت برندهای سامسونگ و اپل وارد بازار شد و در ابتدای ظهور، فروش خیلی کمی داشت. اما به مرور، نظرات مثبت آنلاین، آفلاین و بازاریابی دهان به دهان در مورد محصولات این برند؛ کیفیت آن، قیمت به صرفهاش و... باعث ایجاد ذهنیت مثبت در مخاطبان شد.
4. نظرات کاربران به شما کمک میکند، بهتر شوید!
برای اینکه همواره بهتر شوید و بهتر باشید، باید در جریان نظرات کاربران باشید. اگر بدانید محصول یا خدماتتان از نظر مشتریان چه ایراد و اشکالی دارد، بهتر میتوانید آن را بهبود دهید. یا اینکه باید دانستن نظرات مثبت کاربران انگیزهتان برای بهتر بودن بیشتر میشود. همۀ این نظرات به شما کمک میکند، نقلط ضعف و قوت خود را پیدا کنید و در جهت رشد خود قدم بردارید. پس از نظرات منفی هم ناراحت نشوید!
5. نظرات آنلاین، باعث ایجاد ارتباط شما و مخاطب میشود
زمانی که در یک سایت فروشگاهی، در مورد یکی از محصولاتشان نظر مثبتی میدهم، دوست ندارم این نظر، آخرین ارتباط بین من و آنها باشد. در کمترین حالت باید بابت نظر مثبتم، از من تشکر کنند!
شاید خیلی از کاربران این موضوع را به زبان نیاورند ولی آنها دوست دارند که نظرات آنلاینشان پاسخ داده شود. همین موضوع باعث ایجاد ارتباط بیشتر بین مخاطب و برند میشود. چه در نظرات منفی و چه در نظرات مثبت.
حالا که اهمیت نظرات آنلاین آشنا شدید به شما پیشنهاد میکنم حتما به سایت چطوریه سر بزنین و نظرات خودتون رو درباره سایت های مختلف بیان کنید.
:: بازدید از این مطلب : 262
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1